Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/129
Title: A GUIDELINE FOR QUALITY SERVICE IMPROVEMENT OF FAST FIT CAR MAINTENANCE OF KHUNHENG YANGYON SERVICE PARTNERSHIP
แนวทางการปรับปรุงคุณภาพในการให้บริการศูนย์บริการบำรุงรักษารถยนต์ ประเภทเร่งด่วน (Fast Fit) ของห้างหุ้นส่วนจำกัด คุณเฮงยางยนต์ เซอร์วิส 
Authors: kanyarat thongdee
กัลยรัตน์ ทองดี
Pusanisa Thechatakerng
ภูษณิศา เตชเถกิง
Maejo University. Business Administration
Keywords: คุณภาพในการให้บริการ
ศูนย์บริการบำรุงรักษารถยนต์ประเภทเร่งด่วน
service quality
fast fit car maintenance center
Issue Date: 2018
Publisher: Maejo University
Abstract: Fast fit car maintenance service center is a place providing fast service on car maintenance with a reasonable service change. The expansion of this kind of service make consumers have alternatives which the service owners need to put the importance on quality service. The is an important factor creating the business differentiation for competition. Hence, the researcher is interested in a guideline for quality service improvement of fast fit car maintenance of Khunheng Yangyon service partnership which is objective of this study. A set of question nares is used for data collection administered with a sample group of 400 persons. Obtained data are analyzed by using the Statistical Package for the Social Sciences Program. As a whole, it is found that the service provision is at a high level based on 5 aspects: reliability, confidence creation, concreteness, attention, and responsiveness to needs of service users. The service users put the importance on the following most: 1) quality service on reliability, 2) quality service on concreteness, and 3) quality service on attention, respectively. Besides, results of t-test confirm that traits of service users have on effect on quality of service with a significance level at 0.05. This is particularly on those od 41-50 years old and private company employees.
ศูนย์บริการบำรุงรักษารถยนต์ประเภทเร่งด่วนเป็นสถานที่ให้บริการบำรุงรักษารถยนต์ให้คงอยู่ในสภาพที่สามารถใช้งานได้ตามปกติ มีความสะดวกรวดเร็วในการให้บริการ และมีอัตราค่าบริการที่ไม่สูงมากนัก จึงเกิดการขยายตัวมากขึ้น ทำให้ผู้บริโภคมีตัวเลือกเพิ่มมากขึ้น การแข่งขันเพิ่มสูงขึ้น ทำให้ธุรกิจนี้จำเป็นต้องมุ่งเน้นในเรื่องของคุณภาพการให้บริการ ซึ่งคุณภาพในการให้บริการถือเป็นปัจจัยหนึ่งที่สำคัญที่จะสร้างความแตกต่างของธุรกิจให้เหนือกว่าคู่แข่งขันได้ ผู้ศึกษาจึงมีความสนใจศึกษางานวิจัยเรื่องแนวทางการปรับปรุงคุณภาพในการให้บริการศูนย์บริการบำรุงรักษารถยนต์ ประเภทเร่งด่วน (Fast Fit) ของห้างหุ้นส่วนคุณเฮงยางยนต์ เซอร์วิส มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการปรับปรุงคุณภาพการให้บริการศูนย์บริการบำรุงรักษารถยนต์ประเภทเร่งด่วน (Fast Fit) ของห้างหุ้นส่วนคุณเฮงยางยนต์ เซอร์วิส โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการวิจัย ใช้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน และทำการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยโปรแกรม SPSS ผลการศึกษาคุณภาพการให้บริการในภาพรวมถือว่ามีคุณภาพ จากคุณภาพการให้บริการทั้ง 5 ด้าน ได้แก่ ด้านความน่าเชื่อถือ ด้านการสร้างความเชื่อมั่น ด้านสิ่งที่จับต้องได้ ด้านการดูแลเอาใจใส่ และด้านการตอบสนองความต้องการของผู้เข้ารับบริการ พบว่า 3 อันดับแรกที่ผู้เข้ารับบริการ(กลุ่มเป้าหมาย) ให้ความสำคัญมากที่สุด ได้แก่ คุณภาพในการให้บริการด้านความน่าเชื่อถือ รองลงมาคือคุณภาพการให้บริการด้านสิ่งที่จับต้องได้ และคุณภาพการให้บริการด้านการดูแลเอาใจใส่ นอกจากนี้ T-test ได้ยืนยันสมมติฐานลักษณะผู้ใช้บริการมีผลต่อคุณภาพการให้บริการศูนย์บริการบำรุงรักษารถยนต์ประเภทเร่งด่วนอย่างมีนัยสำคัญ 0.05 โดยเฉพาะกลุ่มอายุ 41 – 50 ปี และกลุ่มอาชีพพนักงานเอกชน
Description: Master of Business Administration (Master of Business Administration (Business Administration))
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บริหารธุรกิจ))
URI: http://10.1.245.54/dspace/handle/123456789/129
Appears in Collections:Business Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5806401057.pdf2.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.