Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/193
Title: MARKET RESPOND OF THE SMALL CHICKEN RICE MARKET IN LAO PEOPLE'S DEMCORATIC REPUPBIC
การตอบสนองของตลาดข้าวไก่น้อย ในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว
Authors: Sysavanh Vonglorkham
Sysavanh Vonglorkham
Patcharin Supapunt
พัชรินทร์ สุภาพันธ์
Maejo University. Economics
Keywords: Small Chicken Rice, Marketing Mixes, Tobit
Issue Date: 2017
Publisher: Maejo University
Abstract: The objective of the study aimed to analyze market condition with marketing margin, farmers’ share, and marketing efficiency, consumer satisfaction, and factors affecting demand quantity of small chicken rice conducted by means of Tobit regression. Data were collected from 400 consumers in Xiang Khouang province and Vientiane capital of Lao People's Democratic Republic. Twenty merchants were divided into wholesale dealers in local markets, middle local markets, destination markets, retailers, and rice mills obtained by purposive sampling. It was found that the market condition for small chicken rice farmers who produced rice for the final consumers. Similarly, the satisfaction level of the consumers was at a high level based on marketing mix. It was found that marketing mix indicated a high level of satisfaction, especially on place, product, and price while promotion was found at a moderate level. Moreover, the price of small chicken rice, identity as aroma, and suitable price determination on packed size had influenced on decreased small chicken rice demand while suitable price determination on the rice quantity influenced the indicated demand. Hence, the marketing of small chicken rice should focus on marketing mix, resulting in competitive advantage both domestic and foreign markets conforming to consumer demand.
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ สภาพการตลาดข้าวไก่น้อย ด้วยส่วนเหลื่อมการตลาด ส่วนแบ่งของเกษตรกร และประสิทธิภาพทางการตลาด ความพึงพอใจของผู้บริโภคข้าวไก่น้อยภายใต้ Likert scale และปัจจัยที่มีผลต่อการกำหนดปริมาณการซื้อข้าวไก่น้อย โดยอาศัยแบบจำลอง Tobit Regression จากผู้บริโภคข้าวไก่น้อยจำนวน 400 ราย ในจังหวัดเชียงขวาง และนครหลวงเวียงจันทน์ สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว ซึ่งแบ่งเป็นพ่อค้าขายส่งในตลาดท้องถิ่น พ่อค้าขายส่งตลาดกลางท้องถิ่น พ่อค้าขายส่งตลาดปลายทาง พ่อค้าขายปลีก และโรงสี จำนวน 20 ราย โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง ผลการศึกษา พบว่า สภาพการตลาดข้าวไก่น้อยเริ่มจากเกษตรกรผู้ปลูกข้าวจนถึงผู้บริโภคคนสุดท้าย ซึ่งแสดงให้เห็นถึงข้าวไก่น้อยมีส่วนเหลื่อมการตลาดที่น้อย ส่วนแบ่งของเกษตรกรที่มาก และประสิทธิภาพทางการตลาดที่สูง ชี้ให้เห็นถึงผู้บริโภคมีความต้องการข้าวไก่น้อย และเกษตรกรมีรายได้ที่สูงขึ้น สำหรับความพึงพอใจของผู้บริโภคข้าวไก่น้อยโดยเฉลี่ยของส่วนประสมทางการตลาดอยู่ในระดับมีความพึงพอใจมาก โดยเฉพาะด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านผลิตภัณฑ์ และด้านราคา ขณะที่ด้านการส่งเสริมการตลาดมีความพึงพอใจปานกลาง นอกจากนี้ ราคาข้าวไก่น้อย ผลิตภัณฑ์มีความเป็นเอกลักษณ์เฉพาะตัวด้านความหอม และการกำหนดราคาข้าวยังมีความเหมาะสมกับขนาดที่ใช้บรรจุ มีอิทธิพลต่อปริมาณการซื้อข้าวไก่น้อยในทิศทางที่ลดลง ขณะที่การกำหนดราคามีความเหมาะสมกับคุณภาพ มีอิทธิพลต่อปริมาณการซื้อข้าวไก่น้อยในทิศทางที่เพิ่มขึ้น ดังนั้น ตลาดของข้าวไก่น้อยมีขนาดเล็กควรมุ้งเน้นไปทางส่วนประสมทางการตลาดเหล่านี้ เพื่อนำไปสู่การสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันทั้งตลาดภายในและต่างประเทศที่มีความสอดคล้องกับความต้องการของผู้บริโภค
Description: Master of Economics (Applied Economics)
เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต (เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต (เศรษฐศาสตร์ประยุกต์))
URI: http://10.1.245.54/dspace/handle/123456789/193
Appears in Collections:Economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5812304010.pdf3.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.