Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/2268
Title: COMMUNITY HOME SUPPORT QUALITY OF ELDERLYCARE SERVICES BASED ON SERVQUAL MODEL INNEW ASIA SPORT COMMUNITY, GUANDU DISTRICT,KUNMING CITY, YUNNAN PROVINCE, CHINA
การสนับสนุนคุณภาพการบริการดูแลผู้สูงอายุที่บ้านตามโมเดล SERVQUALในชุมชนกีฬาเอเชียใหม่ เขตกวนตู เมืองคุนหมิง มณฑลยูนนาน ประเทศจีน
Authors: Luan Hu
Luan Hu
Non Naprathansuk
นนท์ น้าประทานสุข
Maejo University
Non Naprathansuk
นนท์ น้าประทานสุข
non@mju.ac.th
non@mju.ac.th
Keywords: คุณภาพการบริการ
โมเดล SERVQUAL
การดูแลบ้านในชุมชน
ชุมชนกีฬาเอเชียใหม่
Service Quality
SERVQUAL Model
Community Home Care
The New Asia Sport Community
Issue Date:  4
Publisher: Maejo University
Abstract: The research aims to the following 3 objectives: 1) To study the elderly home care support services management pattern of the New Asia Sport Community. 2) To study the level and the factors affecting the elderly home care support services quality of the New Asia Sport Community. 3) To reconstruct the SERVQUAL Model to support the elderly care service quality of the New Asia Sport Community. This study mainly utilizes three theories, including service quality, SERVQUAL model and McKinsey 7S. This research adopts a mixed methodology (both quantitative and qualitative research methods) to investigate the community home care service in the New Asia Sport Community.  The secondary data came from government website and other scholars studies. Primary data comes from the results of the questionnaire survey and interview. According to the Taro Yamane formula to calculate the sample size of 252, through random sampling questionnaires, and finally, the data analysis with social statistical methods. This study used the Cronbach model to verify the reliability of the data collection, then use the mean, mode, median to determine the service quality in the New Asian Sport community. This research used multiple regression model to study the factors affecting the elderly home care support service quality. Finally reconstructing the SERVQUAL model to support the elderly care service quality of the New Asia Sport Community. As a result of this study, it was found that 94.5% of the elderly preferred to live in their familiar place, and the New Asia Sport community home care service had a high level of satisfaction (mean=3.66) with reliability, responsiveness, and safety based on SERVQUAL model questionnaire. Through data analysis, it was found that the five dimensions in the SERVQUAL model have different degrees of influence on the community home care service quality of the New Asia Sport community. However, the recommendation given to the community is that the quality of home care services in this community should be improved mainly in terms of tangibles and empathy.
การศึกษาวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษารูปแบบการจัดการบริการสนับสนุนการดูแลผู้สูงอายุที่บ้านในชุมชนกีฬาเอเชียใหม่ 2) เพื่อศึกษาระดับและปัจจัยที่มีผลต่อคุณภาพการบริการสนับสนุนการดูแลผู้สูงอายุที่บ้านในชุมชนกีฬาเอเชียใหม่ และ 3) เพื่อสร้างแบบจำลองโมเดล SERVQUAL ขึ้นใหม่เพื่อสนับสนุนคุณภาพบริการการดูแลผู้สูงอายุที่บ้านในชุมชนกีฬาเอเชียใหม่ การศึกษานี้ใช้ทฤษฎีด้านคุณภาพการบริการและโมเดล SERVQUAL และ McKinsey 7S เป็นทฤษฎีหลัก การวิจัยนี้ใช้วิธีการแบบผสมผสาน (เชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ) เพื่อตรวจสอบบริการดูแลบ้านของชุมชนในชุมชนกีฬาเอเชียใหม่ ข้อมูลส่วนใหญ่เป็นข้อมูลทุติยภูมิที่ได้จากเว็ปไซต์ของรัฐบาลและการศึกษาของนักวิชาการ จากผลการสำรวจแบบสอบถาม ตามสูตรทาโร ยามาเนะ เพื่อคำนวณขนาดตัวอย่าง 252 คน โดยใช้แบบสอบถามสุ่มตัวอย่าง และสุดท้าย วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีสถิติทางสังคม เพื่อโคลนแบบจำลองครอนบาคเพื่อตรวจสอบความความน่าเชื่อถือของการรวบรวมข้อมูล แล้วใช้ค่าเฉลี่ย โหมด ค่ามัธยฐานในการกำหนดคุณภาพการบริการในชุมชนกีฬาเอเชียใหม่ และในที่สุดก็สร้างโมเดล SERVQUAL ใหม่เพื่อรองรับคุณภาพการบริการดูแลผู้สูงอายุตามที่ของชุมชนกีฬาเอเชียใหม่ ผลการศึกษาพบว่ากลุ่มผู้สูงอายุส่วนใหญ่ ร้อยละ 94.5 ชอบที่อาศัยอยู่ในสถานที่ที่คุ้นเคย และบริการดูแลผู้สูงอายุที่บ้านในชุมชนมีความพึงพอใจในระดับสูง (ค่าเฉลี่ย 3.66) ในด้านความน่าเชื่อถือ การตอบสนอง และความปลอดภัย โดยอ้างอิงจากแบบสอบถามแบบจำลอง SERVQUAL จากการวิเคราะห์ข้อมูล พบว่ามิติทั้งห้าในแบบจำลอง SERVQUAL มีระดับอิทธิพลต่อการสนับสนุนคุณภาพการบริการผู้สูงอายุตามบ้านที่แตกต่างกัน อย่างไรก็ตามข้อเสนอแนะที่ให้แก่ชุมชนคือ ควรปรับปรุงคุณภาพของการบริการดูแลบ้านในชุมชนนี้ให้จับต้องได้ และความเห็นอกเห็นใจเป็นหลัก
URI: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/2268
Appears in Collections:School of Administrative Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6505305008.pdf3.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.