Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/369
Title: MARKETING STRATEGY OF MON FRESH MILK SHOP MAE RIM BRANCH IN THE PTT GAS STATION, CHIANG MAI
กลยุทธ์การตลาดของร้านมนต์นมสด สาขาแม่ริม ในสถานีบริการน้ำมัน ปตท. เชียงใหม่
Authors: Chayan Saiklai
ชยันต์ ซ้ายคล้าย
Pattarika Maneepun
ภัทริกา มณีพันธ์
Maejo University. Business Administration
Keywords: กลยุทธ์การตลาด,ร้านมนต์นมสด,ผลิตภัณฑ์,พฤติกรรมการใช้บริการ
Marketing Strategy Mon Milk Shop Products Behavior using the service
Issue Date: 2020
Publisher: Maejo University
Abstract: This research is a quantitative research. Objective: To study consumer behavior towards Mon Milk Shop, Mae Rim branch in PTT gas stations, Chiang Mai. To study marketing strategies of consumers who Available to Mon Milk Shop, Mae Rim Branch in PTT Gas Station, Chiang Mai . The sample group was 400 consumers who came to Mon Milk Shop, Mae Rim branch, at gas stations aged 15 years and over. Percentage, mean, standard deviation Tests for the difference of 2 samples (T-Test statistic) One-way analysis of the variance of 2 or more samples (One Way Anova statistic). The study found that Most of the consumers are female aged between 21-40 years of education with bachelor's degree and diploma, vocational certificate and vocational certificate. And business owners / private businesses Average monthly income 25,001- - 50,000 baht.  Behavior customer use of services of Mont  Nomsod Shop, Mae Rim Branch . Most consumers live in Chiang Mai, use the service as a way through traveling and near tourist attractions. Consumers prefer to buy toast. Buy to eat at the store and take out. Reason for using the service Fascinated by the taste and deliciousness of the drinks and breads of the shop There is a decision to buy by yourself, use the service 1-2 times per month. The sample group used the service during Saturday-Sunday during the afternoon time (13.01-18.00).  The cost of using the service is 201-300 baht per time, and the results of the study showed that Marketing mix factors affecting the marketing strategy of Mon Milk Shop, Mae Rim branch, overall, were at a high level. The results are sorted from descending order as follows: Product and Process, followed by Distribution Channel, Employee, Physical and Price respectively, while marketing promotion is at the middle level. The results of the experiment found that demographic characteristics. Affect the marketing strategy of Mont  Nomsod Shop, Mae Rim Branch in PTT Gas Station, Chiang Mai by the population with different age ranges.  Affect the distribution channels and marketing promotion. The population with different occupations affected marketing strategies of Mont Nomsod Shop, Mae Rim branch in PTT Chiang Mai gas stations, namely distribution channels, employees and physical evidence.
งานวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณมี วัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้บริการของผู้บริโภคที่มีต่อร้านมนต์ นมสด สาขาแม่ริม  ในสถานีบริการ น้ำมัน ปตท.เชียงใหม่ และเพื่อศึกษากลยุทธ์การตลาดของผู้บริโภคที่มีต่อร้านมนต์นมสด  สาขาแม่ริม  ในสถานีบริการ น้ำมัน ปตท.เชียงใหม่  กลุ่มตัวอย่างงานวิจัย คือ ผู้บริโภคที่เข้ามาใช้บริการร้านมนต์นมสด สาขา แม่ริม ในสถานีบริการน้ำมัน ที่มี อายุมากกว่าหรือเท่ากับ 15ปีขึ้นไป  จำนวน 400 คน โดยมีเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ แบบสอบถาม  วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน   การทดสอบค่าความแตกต่างของกลุ่มตัวอย่าง 2 กลุ่ม (ค่าสถิติ T – Test )การวิเคราะห์ค่าความแปรปรวนทางเดียวของกลุ่มตัวอย่าง 2 กลุ่มขึ้นไป (ค่าสถิติ One Way Anova) จากการศึกษาพบว่า  ผู้บริโภคส่วนมากเป็นเพศหญิง ที่มีอายุมากกว่าหรือเท่ากับ 15ปี - 40ปี การศึกษาระดับปริญญาตรี และอนุปริญญา ,ปวส และปวท. มีสถานภาพ โสด อาชีพ พนักงานบริษัทเอกชน และเจ้าของกิจการ/ ธุรกิจส่วนตัว  รายได้เฉลี่ยต่อเดือน  25,001- 50,000 บาท ด้านพฤติกรรมการใช้บริการร้านมนต์นมสดสาขาแม่ริม ผู้บริโภคส่วนมากอาศัยอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ ใช้บริการเป็นทางผ่านการเดินทางและใกล้แหล่งท่องเที่ยว ผู้บริโภคนิยมซื้อขนมปังปิ้ง ซื้อเพื่อรับประทานที่ร้านและซื้อกลับบ้าน เหตุผลในการใช้บริการ ติดใจในรสชาติและความอร่อยของเครื่องดื่มและขนมปังของร้าน  มีการตัดสินใจเลือกซื้อด้วยตนเอง ใช้บริการ1-2 ครั้งต่อเดือน  โดยกลุ่มตัวอย่างใช้บริการช่วงวันเสาร์- อาทิตย์ในช่วงเวลาบ่าย (13.01-18.00 น.) มีค่าใช้จ่ายในการใช้บริการครั้งละ 201-300 บาท  และผลจากการศึกษาพบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อกลยุทธ์การตลาดของร้านมนต์นมสด สาขา แม่ริม  โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยมีผลการจัดเรียงลำดับจากมากไปน้อย ดังนี้  ด้านผลิตภัณฑ์และด้านกระบวนการ รองลงมาช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านพนักงาน ด้านกายภาพและด้านราคา  ตามลำดับ ในขณะที่ ด้านส่งเสริมการตลาดอยู่ในระดับกลาง  ผลจากการทดลอง พบว่า ลักษณะประชากรศาสตร์มีผลต่อกลยุทธ์ทางการตลาดของร้านมนต์นมสด สาขาแม่ริม ในสถานีบริการน้ำมัน ปตท. เชียงใหม่ โดย ประชากรที่มีช่วงมากอายุที่แตกต่างกัน  มีผลต่อด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านส่งเสริมการตลาด และประชากรที่มีอาชีพที่แตกต่างกัน  มีผลต่อด้านกลยุทธ์ของร้านมนต์นมสด สาขาแม่ริม ในสถานีบริการน้ำมัน ปตท. เชียงใหม่ คือ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านพนักงาน และด้านลักษณะทางกายภาพ
Description: Master of Business Administration (Master of Business Administration (Business Administration))
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บริหารธุรกิจ))
URI: http://10.1.245.54/dspace/handle/123456789/369
Appears in Collections:Business Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6106401004.pdf5.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.