Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/115
Title: THE LOGISTICS MANAGEMENT SYSTEM FOR THE STAMP OF EXCISE CHIANGMAI AREA EXCISE OFFICE
การจัดการระบบโลจิสติกส์แสตมป์สรรพสามิตของสำนักงานสรรพสามิตพื้นที่เชียงใหม่
Authors: Suchada Chuncham
สุชาดา ฉุนฉ่ำ
Jongkolbordin Saenga-saphawiriya
จงกลบดินทร์ แสงอาสภวิริยะ
Maejo University. Business Administration
Keywords: The excise stamp
the excise stamp logistics management
the excise tax
Issue Date: 2017
Publisher: Maejo University
Abstract: This research aims to explore logistics management of excise stamp of Excise Office in Chiang Mai Area. The objective of this study investigated the operation on logistics system of excise stamp and assessed customer satisfaction. Excise Office in Chiang Mai has collected data from statistics report on receipted – disbursed stamp of Excise Office in Chiang Mai Area in the budget act for fiscal year 2016 by using interview with personnel and operators consisting of 14 respondents who operate with stamp and by using the questionnaire from the customer of excise stamp consisted of 160 respondents. The results showed that each procedure of the stamp movement from department of Excise Office to customers, In the middle-stream must be improved and developed in the process of stamps inventory management for eliminating over stock of inventory. In downstream, each branch keeps the remaining stamps in the store but has not calculated the inventory cost and the quantity of inventory in main store. In terms of operator satisfaction, it found that the customer service of the excise stamp logistics management of Excise Office in Chiang Mai Area is at a moderate level of satisfaction and a high level of support activities, the training content has most satisfaction, in terms of customer service. the service standard of Excise Office should be improved for the flexibility of the excise stamp logistics management of Excise Office in Chiang Mai Area.
งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาการจัดการระบบโลจิสติกส์แสตมป์สรรพสามิตของสำนักงานสรรพสามิตพื้นที่เชียงใหม่ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจการปฏิบัติการเกี่ยวกับระบบโลจิสติกส์แสตมป์สรรพสามิตและประเมินความพึงพอใจของผู้มารับบริการ  มีการเก็บข้อมูลจากรายงานสถิติการรับ-จ่ายแสตมป์ของสำนักนักงานสรรพสามิตพื้นที่เชียงใหม่ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. 2559  โดยใช้แบบสัมภาษณ์บุคลากรและเจ้าหน้าที่ผู้ปฏิบัติงานด้านแสตมป์ จำนวน 14 ราย  และแบบสอบถามจากผู้รับบริการงานแสตมป์สรรพสามิต จำนวน 160 ราย พบว่าในแต่ละขั้นตอนของกิจกรรมหลักเริ่มจากการเคลื่อนย้ายแสตมป์จากคลังแสตมป์กรมสรรพสามิตจนถึงผู้รับบริการ ช่วงกลางน้ำต้องมีการปรับปรุงพัฒนาขั้นตอนการจัดการแสตมป์คงเพื่อไม่ให้สำรองแสตมป์เป็นสินค้าคงคลังเกินความต้องการของผู้ประกอบการ  ช่วงปลายน้ำมีการเก็บแสตมป์คงเหลือไว้ที่คลังแสตมป์สาขาแต่ไม่ได้คำนวณเป็นต้นทุนสินค้าคงคลังรวมกับแสตมป์คงเหลือในคลังแสตมป์กลาง  ในด้านความพึงพอใจของผู้ประกอบการ พบว่ากิจกรรมหลักการให้บริการแก่ลูกค้า การจัดการโลจิสติกส์แสตมป์สรรพสามิตของสำนักงานสรรพสามิตพื้นที่เชียงใหม่มีระดับความพึงพอใจปานกลางและในกิจกรรมสนับสนุน ระดับมาก  ด้านการจัดอบรมความรู้มีความพึงพอใจมากที่สุด ในการให้บริการแก่ลูกค้าควรมีการปรับปรุงมาตรฐานการให้บริการแสตมป์สรรพสามิตให้เกิดความคล่องตัวในการบริหารจัดการระบบโลจิสติกส์แสตมป์สรรพสามิตในพื้นที่เชียงใหม่ต่อไป
Description: Master of Business Administration (Master of Business Administration (Business Administration))
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บริหารธุรกิจ))
URI: http://10.1.245.54/dspace/handle/123456789/115
Appears in Collections:School of Administrative Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5806401055.pdf2.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.