Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/1234
Title: RESEARCH ON CHINESE TOURISTS SATISFACTION  IN CHIANG MAI (THAILAND)
วิจัยความพึงพอใจนักท่องเที่ยวจีน ในเชียงใหม่ (ประเทศไทย)
Authors: Yunzhi Zhang
Yunzhi Zhang
Napat Ruangnapakul
ณภัทร เรืองนภากุล
Maejo University. Maejo University International College
Keywords: ความพึงพอใจของนักท่องเที่ยว
พฤติกรรมนักท่องเที่ยว
นักท่องเที่ยวชาวจีน
Tourist Satisfaction
Tourist Behavior
Chinese Tourist
Issue Date: 2022
Publisher: Maejo University
Abstract: Along with the rapid development of international economic integration, Chinese people's living standard has been greatly improved. Outbound tourism has become a trend. A lot of Chinese nationals now enjoy visiting other countries outside China. This has enhanced development between China and other countries. Chiang Mai, Thailand is a tourism-based city. In recent years, the number of inbound tourists within Chiang Mai, Thailand has increased. This has boosted economic growth in Chiang Mai. According to a survey done by the tourism development of Chiang Mai, Thailand, the Chiang Mai inbound tourists Chinese nationals make up the large proportion of the total number of inbound tourists. To maintain rapid growth of Chiang Mai tourism industry, operators should know about the demand for goods and services by the Chinese nationals who visit. This will help to effectively plan the tourism market of Chiang Mai. This Thesis would use Chiang Mai, a tourist destination in Thailand as a case study to find out whether or not Chinese tourists who visit Chiang Mai, Thailand are satisfied with the tourism industry of Chiang Mai, Thailand. Based on method with fuzzy comprehensive evaluation about the tourism satisfaction of Chinese tourists in Chiang Mai, the measures to improve Chinese tourists in Chiang Mai were proposed. 1) Design an evaluation system for Chinese tourists in Chiang Mai to find out if they are satisfied by Chiang Mai's tourism standards through a questionnaire. 2) Find out the factors influencing the satisfaction of tourists to Chiang Mai with data collected in the questionnaire, fuzzy comprehensive evaluation method and IPA method. 3) According to the present situation of Chiang Mai tourism industry, put forward measures to promote Chinese tourists9 satisfaction about Chiang Mai tourism. This would be done by the empirical analysis method measures for the development of Chiang Mai's tourism, which can promote long-term sustainable growth of the tourism industry in Chiang Mai.  
เนื่องด้วยการพัฒนาอย่างรวดเร็วของการบูรณาการทางเศรษฐกิจระหว่างจีนและอาเซียนมาตรฐานการครองชีพของคนจีนก็ดีขึ้นเป็นอย่างมากด้วยเช่นกันการเดินทางไปท่องเที่ยวนอกประเทศได้กลายเป็นที่นิยมกันมากและชาวจีนจำนวนมากเลือกที่จะเดินทางไปต่างประเทศและอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวข้ามพรมแดนที่สอดคล้องกันได้พัฒนาอย่างรวดเร็วประเทศไทยเป็นประเทศที่ถูกครอบงำโดยการท่องเที่ยว ในช่วงไม่กี่ปีที่ผ่านมา จำนวนนักท่องเที่ยวขาเข้าเพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่องการพัฒนาอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวของประเทศไทยได้ส่งเสริมการเติบโตทางเศรษฐกิจของประเทศไทยอย่างมาก จากสถิติในการทำการสำรวจแสดงให้เห็นว่าจำนวนนักท่องเที่ยวชาวจีนมีสัดส่วนเป็นสัดส่วนที่มากที่สุดของนักท่องเที่ยวขาเข้าของประเทศไทย ดังนั้นผู้ประกอบการท่องเที่ยวจึงต้องศึกษาความต้องการที่แท้จริงของนักท่องเที่ยวจีนในด้านสินค้าและบริการ ซึ่งเป็นสิ่งสำคัญมากสำหรับการวางแผนอย่างมีประสิทธิภาพของแนวโน้มการพัฒนาของตลาดการท่องเที่ยวซึ่งสามารถรักษาการเติบโตอย่างรวดเร็วของอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวของไทยได้ วิทยานิพนธ์นี้ได้ทำการสำรวจจังหวัดเชียงใหม่วิเคราะห์สถานการณ์ปัจจุบันของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มาเยือนเชียงใหม่ประเทศไทยใช้วิธีการประเมินแบบคลุมเครือแบบคลุมเครือเพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มาเยือนประเทศไทยและเสนอมาตรการปรับปรุงความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนจากกว่างซีมายังประเทศไทย เนื้อหาการวิจัยเฉพาะประกอบด้วย 1) การออกแบบระบบประเมินผลดัชนีความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มาเยือนประเทศไทย และออกแบบแบบสอบถามที่เหมาะสม 2) ใช้แบบสอบถามรวบรวมข้อมูลและใช้การประเมินที่ครอบคลุมคลุมเครือและวิธี IPA เพื่อค้นหาปัจจัยที่ส่งผลต่อความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่เดินทางมาประเทศไทย 3) ประกอบกับสถานการณ์ปัจจุบันของอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวเชียงใหม่ เสนอมาตรการปรับปรุงความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มาเยือนเชียงใหม่การวิจัยที่สำคัญของบทความนี้คือช่วยให้ตลาดการท่องเที่ยวเชียงใหม่เข้าใจความต้องการที่หลากหลายของนักท่องเที่ยวชาวจีนและค้นหาปัญหาที่ส่งผลต่อการพัฒนาการท่องเที่ยว เป็นข้อมูลอ้างอิงสำหรับประเทศไทยในการกำหนดกลยุทธ์การพัฒนาตลาดการท่องเที่ยวและส่งเสริมการ การเติบโตอย่างยั่งยืนของอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวของประเทศไทย
Description: Master of Arts (Master of Arts (Tourism Management))
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (การจัดการการท่องเที่ยว))
URI: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/1234
Appears in Collections:Maejo University International College

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6216301020.pdf4.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.