Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/1248
Title: PATTERN OF PUBLIC RELATIONS FOR TOURISM PROMOTION IN SAVANNAKHET INFORMATION CULTURE AND TOURISM DEPARTMENT OF LAO PEOPLE'S DEMOCRATIC REPUBLIC 
รูปแบบการประชาสัมพันธ์เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวแผนกแถลงข่าว วัฒนธรรม และท่องเที่ยวจังหวัดสะหวันนะเขต สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว 
Authors: Phonevilai Nammavongsa
Phonevilai Nammavongsa
Monsicha Inthajak
มนสิชา อินทจักร
Maejo University. School of Tourism Development
Keywords: ช่องทางการประชาสัมพันธ์
กระบวนการประชาสัมพันธ์
รูปแบบการประชาสัมพันธ์เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยว
Tourism public relations channel
Process of tourism public relations
Pattern of public relations for tourism promotion
Issue Date: 2022
Publisher: Maejo University
Abstract: The objectives of this research were 1.) to study tourism public relations channels of Savannakhet Information, Culture and Tourism Department Lao People’s Democratic Republic, 2.) to study the process of tourism public relations of Savannakhet Information, Culture and Tourism Department Lao People’s Democratic Republic. 3.) to determine the pattern of public relations for tourism promotions in Savannakhet Information, Culture and Tourism Department of Lao people's Democratic Republic. The tool used to collect the data was opinion questionnaires by collecting data with staff who work under the public relations in at Savannakhet Information, Culture and Tourism Department and the structured interview by collecting data from Head and Deputy head under the public relations at Savannakhet Information, Culture and Tourism Department. The results of Tourism public relations channels was a moderate level of efficiency. Modern media and Personal media were high levels of efficiency and Mass media was a moderate level of efficiency. The result of the process of tourism public relations was a moderate level of efficiency. The communication and research were high level of efficiency for planning and assessment were the moderate level of efficiency. To determine the pattern of public relations for tourism promotions in Savannakhet Information, Culture and Tourism Department of Lao People's Democratic Republic, most of the respondents' opinions showed that 1) Public relations through modern media consist of Facebook, YouTube and, website 2) Public relations through personal media consist of talks, discussions, lectures, meetings, community speaking, training, public speaking in community and, seminars 3) public relations through mass media consisting of newspapers, radio broadcasts, and television, with the determination of 1) communication, 2) research 3) planning and 4) evaluation in a process of public relations.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1.) เพื่อศึกษาช่องทางการประชาสัมพันธ์ทางการท่องเที่ยว แผนกแถลงข่าววัฒนธรรม และท่องเที่ยวจังหวัดสะหวันนะเขต สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว 2.) เพื่อศึกษากระบวนประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยว แผนกแถลงข่าววัฒนธรรม และท่องเที่ยวจังหวัดสะหวันนะเขต สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว และ 3.) เพื่อกำหนดรูปแบบการประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยว แผนกแถลงข่าววัฒนธรรม และท่องเที่ยวจังหวัดสะหวันนะเขต สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถามความคิดเห็น โดยการเก็บข้อมูลจากบุคลากรที่ทำงานด้านการประชาสัมพันธ์สังกัดในแผนกแถลงข่าว วัฒนธรรม และท่องเที่ยวจังหวัดสะหวันนะเขตทั้งหมด และใช้แบบสัมภาษณ์ เพื่อเก็บรวมรวมข้อมูลจากหัวหน้า และรองหัวหน้าด้านการประชาสัมพันธ์สังกัดแผนกแถลงข่าววัฒนธรรม และท่องเที่ยวจังหวัดสะหวันนะเขต ผลการวิจัยด้านช่องทางการประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยว พบว่า มีระดับประสิทธิภาพในระดับปานกลาง โดยประเภทสื่อสมัยใหม่ และสื่อบุคคล มีประสิทธิภาพในระดับมาก และสื่อมวลชนมีมีประสิทธิภาพในระดับปานกลาง ผลการวิจัยด้านกระบวนการประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยว พบว่า มีระดับประสิทธิภาพในระดับปานกลาง โดยการสื่อสาร และการวิจัย มีประสิทธิภาพในระดับมาก สำหรับการวางแผน และการประเมิน มีระดับประสิทธิภาพในระดับปานกลาง การกำหนดรูปแบบการประชาสัมพันธ์เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยว แผนกแถลงข่าววัฒนธรรม และท่องเที่ยว จังหวัดสะหวันนะเขต สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว ส่วนใหญ่มีความคิดเห็นว่า 1) การประชาสัมพันธ์ผ่านสื่อสมัยใหม่ประกอบด้วย เฟชบุ๊ค ยูทูป และเว็บไซต์ 2) การประชาสัมพันธ์ผ่านสื่อบุคคลประกอบด้วยการพูดสนทนา การอภิปราย การบรรยาย การประชุม การพูดในที่ชุมชน การฝึกอบรม การพูดในที่ชุมชน และการสัมมนา 3) การประชาสัมพันธ์ผ่านสื่อมวลชนประกอบด้วย หนังสือพิมพ์ วิทยุกระจายเสียง โทรทัศน์ โดยมีการกำหนด 1) การสื่อสาร 2) การวิจัย 3) การวางแผน  และ 4) การประเมินผล เป็นกระบวนการของการประชาสัมพันธ์
Description: Master of Arts (Master of Arts (Tourism Development))
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (พัฒนาการท่องเที่ยว))
URI: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/1248
Appears in Collections:School of Tourism Development

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6209302011.pdf4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.