Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/2133
Title: RISK MANAGEMENT FOR BUSINESS HOTELS IN NORTHERN THAILAND
การบริหารความเสี่ยงของธุรกิจโรงแรมในภาคเหนือ
Authors: Nutdanai Thaitae
ณัฐดนัย ไทยแท้
Sirikul Tulasombat
ศิริกุล ตุลาสมบัติ
Maejo University
Sirikul Tulasombat
ศิริกุล ตุลาสมบัติ
sirikul@mju.ac.th
sirikul@mju.ac.th
Keywords: การบริหารความเสี่ยง COSO: ERM
โรงแรมในเขตภาคเหนือ
Enterprise Risk Management
Hotels in the Northern Thailand
Issue Date:  7
Publisher: Maejo University
Abstract: The objective of this study is twofold: 1) to examine the operational performance and risk management of hotels in Northern Thailand, and 2) to investigate the impact of hotel risk management on the operational performance of hotels in Northern Thailand. Data was collected through a survey from a sample of 366 hotels in the Northern region. Statistical analysis, including percentages, averages, standard deviations, and correlation analysis, such as Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis, were used. The study found that the majority of hotels in the Northern region are small-sized, with fewer than 50 rooms, and are rated as 3-star hotels. On average for the fiscal year 2021, the operational performance indicators were as follows: net profit of 3,605,153.13 Baht, bonus payments of 3,699.82 Baht, an average staff count of 21.47 employees, and service charge income of 9,681.83 Baht. The hotels gave the highest importance to risk management, using the COSO: ERM framework, in the following areas: internal environment, risk response, and objective setting, with average scores of 4.28, 4.27, and 4.25, respectively. Risk management using the COSO: ERM framework in the areas of risk assessment, internal environment, and information and communication were found to jointly predict the variables that affect the operational performance of hotels in the Northern region, with a significant statistical impact at the 0.05 level, with a multiple correlation coefficient of 0.35.
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลการดำเนินงานของโรงแรมและการบริหารความเสี่ยงของโรงแรมในภาคเหนือ และ 2) ศึกษาการบริหารความเสี่ยงของโรงแรมที่ส่งผลต่อผลการดำเนินงานของโรงแรมในภาคเหนือ เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นโรงแรมในเขตภาคเหนือ จำนวน 366 แห่ง วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน ผลการศึกษา พบว่า ข้อมูลทั่วไปของโรงแรมในเขตภาคเหนือส่วนใหญ่เป็นโรงแรมขนาดเล็กที่มีห้องพักเดี่ยวตํ่ากว่า 50 ห้อง อยู่ในระดับ 3 ดาว และตั้งอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ มีผลการดำเนินงานในภาพรวมโดยเฉลี่ย ประจำปี พ.ศ. 2564 คือ ด้านกำไรสุทธิ 3,605,153.13 บาท ด้านการจ่ายโบนัส 3,699.82 บาท ด้านจำนวนพนักงาน 21.47 คน และด้านรายได้จากเซอร์วิสชาร์จ 9,681.83 บาท ให้ความสำคัญกับการบริหารความเสี่ยงโดยใช้แนวคิด COSO: ERM ในระดับมากที่สุด คือ ด้านสภาพแวดล้อมภายใน ด้านการตอบสนองความเสี่ยง และด้านการกำหนดวัตถุประสงค์ ที่ค่าเฉลี่ย 4.28, 4.27 และ 4.25 ตามลำดับ การบริหารความเสี่ยงโดยใช้แนวคิด COSO: ERM ด้านการประเมินความเสี่ยง ด้านสภาพแวดล้อมภายใน และด้านสารสนเทศและการสื่อสาร สามารถร่วมกันพยากรณ์เป็นตัวแปรที่ส่งผลต่อผลการดำเนินงานของโรงแรมในเขตภาคเหนือ ได้ร้อยละ 11.9 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 มีค่าสัมประสิทธิ์ในการพยากรณ์เท่ากับ 0.35
URI: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/2133
Appears in Collections:Business Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6306401010.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.