Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/2211
Title: INFLUENCING FACTORS ON FIRM PERFORMANCE: A STUDY OF BIG DATA PLATFORM ENTERPRISES IN HANGZHOU ZHEJIANG PROVINCE, CHINA
ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อผลการดำเนินงานของธุรกิจ: การศึกษาวิสาหกิจแพลตฟอร์มข้อมูลขนาดใหญ่ ในเมืองกวางโจว  มณฑลเจ้อเจียง ประเทศจีน
Authors: Qi Pan
Qi Pan
Siriporn Kiratikarnkul
ศิริพร กิรติการกุล
Maejo University
Siriporn Kiratikarnkul
ศิริพร กิรติการกุล
siripornk@mju.ac.th
siripornk@mju.ac.th
Keywords: โมเดลนวัตกรรมธุรกิจ
ผลการดำเนินงาน
แพลตฟอร์มข้อมูลขนาดใหญ่
ความสามารถด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ
Business Model Innovation
Firm Performance
Big Data Platform
IT Capability
Issue Date: 2024
Publisher: Maejo University
Abstract: This study investigates the impact of business model innovation (BMI), firm resources, and information technology (IT) capability on firm performance in big data platform companies in Hangzhou, Zhejiang Province, China. Employing multiple regression analysis, the research analyzes data from 413 decision-makers and key employees collected through online questionnaires. The results demonstrate that BMI factors—value creation, value proposition, and value capture—along with firm resource factors (organizational culture, human capital, innovation) and IT capabilities factors (IT infrastructure capability, IT business spanning capability, and IT proactive stance capability) significantly influence firm performance. Specifically, these factors account for variances in firm performance of 30.2%, 29.3%, and 29.6%, respectively, each achieving a statistical significance level of 0.05. These results advance academic discussions on business innovation, offer practical guidelines for technology sector managers, and improve understanding of regional business dynamics while setting a basis for future studies on incorporating new technologies into established business models.
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลกระทบของนวัตกรรมโมเดลธุรกิจ (BMI) ทรัพยากรของบริษัท และความสามารถด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ (IT) ที่ส่งต่อผลการดำเนินงานของบริษัท ในบริษัทแพลตฟอร์มข้อมูลขนาดใหญ่ ในเมืองหางโจว มณฑลเจ้อเจียง ประเทศจีน โดยใช้การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ เก็บข้อมูลจากกลุ่มผู้มีอำนาจตัดสินใจ และพนักงานจำนวน 413 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถามออนไลน์ ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยนวัตกรรมโมเดลธุรกิจ ประกอบด้วย การสร้างมูลค่า การนำเสนอคุณค่า และการเก็บเกี่ยวคุณค่า พร้อมด้วยปัจจัยทรัพยากรของธุรกิจ (วัฒนธรรมองค์กร ทุนมนุษย์ นวัตกรรม) และปัจจัยความสามารถด้านไอที (ความสามารถด้านโครงสร้างพื้นฐานด้านไอที ความสามารถในการขยายธุรกิจไอที และความสามารถด้านไอทีเชิงรุก) มีอิทธิพลอย่างมากต่อผลการดำเนินงานของบริษัท ปัจจัยเหล่านี้สามารถทำนายผลงานการดำเนินงานธุรกิจได้ร้อยละ 30, 29, และ 29.6 ตามลำดับ ผลการศึกษาเหล่านี้ช่วยยกระดับการอภิปรายทางวิชาการเกี่ยวกับนวัตกรรมทางธุรกิจ การนำเสนอแนวทางปฏิบัติสำหรับผู้จัดการภาคเทคโนโลยี และปรับปรุงความเข้าใจเกี่ยวกับพลวัตทางธุรกิจในระดับภูมิภาค ในขณะเดียวกันก็สร้างพื้นฐานสำหรับการศึกษาในอนาคตเกี่ยวกับการบูรณาการเทคโนโลยีใหม่เข้ากับโมเดลธุรกิจที่สร้างขึ้น
URI: http://ir.mju.ac.th/dspace/handle/123456789/2211
Appears in Collections:Maejo University International College

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6516303012.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.